joi, 30 ianuarie 2014

ANTONIU ZAMFIR – PERSONALITATE MARCANTĂ A LUMII CULTURALE!



În anul 2002, la sărbătorirea a 30 de ani de activitate neîntreruptă, la inițiativa dirijorului Florian-George Zamfir, manager al Teatrului Liric, instituția a primit numele ilustrei soprane Elena Teodorini, patroana spirituală a fenomenului liric craiovean. De atunci și până în noiembrie 2013, angajații Teatrului Liric „Elena Teodorini” au făcut cinste memoriei înaintașei al cărui nume instituția îl purta.
Deși logica spune că un bun manager preia ceea ce este bun și contribuie activ la ridicarea prestigiului instituției ca cârma căruia este numit, în cazul nostru „viziunea managerială” este cu totul alta.
În timp ce alte orașe candidate la titlul de Capitală culturală europeană 2021 nu știu cum să-și creeze brand-uri și cum să le exploateze mai bine, la Craiova situația este răsturnată spectaculos, în defavoarea orașului, de propunerea managerului Antoniu Zamfir.
În noiembrie 2013, managerul Antoniu Zamfir a înaintat Primăriei Craiova propunerea de schimbare a denumirii instituției din Teatrul Liric „Elena Teodorini” Craiova în Opera Română Craiova. Solicitarea făcută de managerul Antoniu Zamfir, cuprinde cca.100 pagini, structurate astfel:
-          adresă de solicitare a schimbării denumirii instituției : 2 pag.
-          Teatrul Liric Elena Teodorini (elemente de istorie) : 2 pag.
-          Festivalul Internațional Elena Teodorini (istoric) : 3 pag.
-          Turnee desfășurate de Teatrul Liric Elena Teodorini : 3 pag.
-          Maria Cristiana Stan – Teatrul Liric Elena Teodorini (schiță monografică) : 3 pag.
Total: 11 pag. Diferența până la 100 pag. o reprezintă copii ale unor afișe ale instituției și paginilor cărții de onoare a instituției.
Deci, în 11 pagini pline de istoria Teodorinilor și de activitatea altora, managerul Antoniu Zamfir cere renunțarea la numele Elenei Teodorini. Să o luăm pe rând:

1. Adresa de solicitare a schimbării denumirii instituției impresionează cititorul, încă de la început:
“Existența teatrului este strâns legată de nume sonore ale scenei, SUB ÎNDRUMAREA UNOR PERSONALITĂȚI MARCANTE ALE LUMII CULTURALE, DIRECTORI AI INSTITUȚIEI: Constantin Ungureanu, Nicolae Mareș, Mihai Duțescu, Modest Cichirdan, Emil Maxim, Florian-George Zamfir, ANTONIU ZAMFIR.” (sublinierea îmi aparține, spre a vă face să înțelegeți exact!)
“Justificăm solicitarea de a adopta denumirea de Opera Română Craiova prin faptul că repertoriul nostru actual este alcătuit cu predilecție din lucrări de operă ( 20 de titluri), prin valoarea deosebită a soliștilor de operă – angajați și invitați și, îndeosebi, prin impactul pe care această titulatură o va avea asupra imaginii internaționale a instituției noastre.”
Dacă la primul paragraf nu prea ai cum să comentezi, căci rămâi fără replică, la paragraful final se impun unele precizări, spre corectă informare a opiniei publice și a forurilor tutelare:
-          faptul că o instituție are în repertoriu un număr de 20 de titluri de operă nu este echivalent cu faptul că aceste titluri pot fi prezentate publicului. Un spectacol de operă a cărui premieră a avut loc acum 20 de ani, spre exemplu, este înscris în repertoriul instituției, fără ca acest lucru să fie echivalent cu faptul că el poate fi prezentat mâine publicului. Deci?
-          în ceea ce privește valoarea deosebită a unor soliști angajați, probabil că ea vine din noua tehnică a interpretării rolului cu partitura în mână, în fața publicului. Dacă aici nu se pot face comentarii, din păcate, în momentul de față, instituția NU ARE NICI MĂCAR O GARNITURĂ COMPLETĂ DE SOLIȘTI ANGAJAȚI! Deci?
-          revenind la realitate, în perioada OCTOMBRIE 2012 – IANUARIE 2014, conform programului de spectacole al instituției, publicul craiovean s-a bucurat de cca. 25 spectacole operă și cca. 110 alte genuri ( operetă, sp./ balet copii, balet, altele) – a se înțelege că numărul de spectacole nu este egal cu numărul de titluri, acestea repetându-se. Această realitate este confirmată și de realizarea încasărilor instituției, preponderent din alte genuri de spectacole, nu din operă.
2. În ceea ce privește materialul ce cuprinde elemente de istorie, materialul privitor la festival și materialul privitor la turneele instituției, toate datele cuprinse se raportează direct la tradiție și la Elena Teodorini, precum și la activitatea desfășurată de alți manageri ai instituției.
3. Maria Cristiana Stan – Teatrul Liric Elena Teodorini (schiță monografică) : cele 3 pagini sunt împărțite astfel: 2 pagini coperta 1 exterior/interior și pagina 12 din interiorul lucrării, o pagină care începe în mijlocul frazei și se termină tot așa. Aș fi curioasă dacă cineva a vorbit cu doamna Maria Cristiana Stan, întrebând-o ce părere are despre folosirea titlului lucrării sale, știut fiind că doamna în cauză a fost unul dintre susținătorii serioși ai denumirii Teatrului Liric Elena Teodorini Craiova! Probabil că nu, căci altfel ar fi stat lucrurile!
Cum, necum, managerul Antoniu Zamfir, PERSONALITATE MARCANTĂ A LUMII CULTURALE (precum singur a scris și semnat!) a reușit să obțină renunțarea la vechea titulatură a instituției, devenită peste noapte Opera Româna Craiova, văduvind Craiova de un brand autentic, în lupta pentru câștigarea titlului de Capitală culturală europeană 2021!
În ceea ce privește “impactul pe care această titulatură o va avea asupra imaginii internaționale a instituției noastre”, cred că managerul Antoniu Zamfir ar trebui să fie preocupat, în primul rând de modul în care “specialiștii” săi în imagine reușesc să violenteze limba română și să tăvălească imaginea instituției în fața spectatorilor craioveni, cei mai importanți, din punctul meu de vedere! Dar, cine sunt eu să am așa ceva?

Un comentariu:

  1. Este foarte bine cand cineva isi ia inima in dinti si indrazneste sa nu laude o PERSONALITATE MARCANTA A LUMII CULTURALE. Stau si ma minunez de o asemenea titulatura, si ma intreb CARE PERSONALITATE? Cum sa ii mai numim pe cei care au lasat ceva in urma lor in acest domeniu? Nu mai avem loc de PREAMARIRI. Asta ar trebui sa stie un PARINTE ca nu trebuie sa iti faci chip cioplit si sa te inchini lui. DOAMNE AUZI GLASURILE NOASTRE CAND PLANGEM! AMIN!

    RăspundețiȘtergere